La (des)educació

Seguint el fil de les converses d’aquests dies sobre el nou professor, vull aportar aquest vídeo de Chomsky i les idees que en considero rellevants. El vídeo té quatre parts: 1- l’objectiu de l’educació, 2- l’impacte de la tecnologia, 3- cost o inversió i 4- avaluació vs autonomia.


 

Em sembla d’una gran clarividència la seva aportació:

1-      L’objectiu de l’educació, i de qualsevol procés d’aprenentatge, és aconseguir persones autònomes, capaces d’aprendre per si soles.

2-      L’autonomia implica independència, llibertat de pensament, capacitat crítica, poder qüestionar allò que està establert i, per tant, que el sistema perdi el control.

3-      Educar no és adoctrinar, educar és fer persones lliures.

4-      La tecnologia no és essencial, el que realment importa és ser capaç de buscar, d’interpretar, de discernir, d’avaluar, de qüestionar, de comprendre… amb la tecnologia que sigui.

5-      Poder accedir a tota la informació no és coneixement, un investigador no s’especialitza perquè tingui tota una biblioteca al seu abast. No es tracta d’absorbir informació d’altres per repetir-la.

6-      Estimular la inquietud d’exploració creativa, amb independència de pensament, amb capacitat crítica.

7-      No preparar-se per superar exàmens, els exàmens només són útils si aporten finalitats educatives i normalment només preparen per superar obstacles, no per aprendre, entendre o explorar.

8-      Preparar-se per descobrir de manera autònoma, per qüestionar, per saber  buscar alternatives, per revisar allò que s’ha aconseguit en el passat…

El nou professor ha de ser capaç d’aprendre de manera autònoma i crítica i ha de ser capaç d’acompanyar els aprenents perquè assoleixin també aquestes competències.

==
Chomsky N. (2007). La (Des)educación (2007) Barcelona: Editorial Crítica

Creative Commons License
This work by cbove is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://bove.cat/melalaboca/

5 comentaris a “La (des)educació

  1. Tant que em va costar entendre la gramàtica generativa!! Coincideix amb la proposta de María Acaso (http://mariaacaso.blogspot.com.es/) , autora de ” Pedagogías invisibles”. Aquesta professora també defensa que aquesta llibertat educactiva s’ha de reflectir també en l’espai de l’aula. És interessant “la Contra” d’avui. Entrevisten un dels components d’Humor Positivo (http://www.humorpositivo.com/). Hem de ser pallassos també.

  2. Inquietud, capacitat crítica, descobriment, llibertat de pensament… conceptes estimulants, Carme. Els hem de saber inculcar en els nostres joves. Tenen tot el món a la butxaca, però si no tenen ningú que els acompanyi en el camí de l’aparenentatge no poden avançar. Per això insisteixo en la idea del professor xerpa. Gràcies pel post.

  3. Gràcies, Carme, per aportar-nos aquest vídeo tan preciós de Chomski. I molt equilibrat. Mai m’han agradat les modes culturals basades en les receptes simples i superficials, ni tampoc les pedagògiques (que si aprendre coses de memòria és inútil, que les coses s’aprenen fent-les, sense donar importància als aspectes abstractes o teòrics, etc.). Les coses sempre són més complexes. Un dels mèrits d’aquesta intervenció del lingüista i activista polític és, precisament, aquesta, és una intervenció molt equilibrada en molts aspectes: no diu que els examens siguin inútils, però poden ser molt poc útils, si no els emmarquem en un programa pedagògic, com dius tu, Carme; no diu que la tecnologia sigui dolenta, però ens pot distreure, més que ser una d’impuls de la nostra creatitivitat si no la sabem orientar cap al lloc que volem, etc.

    Només planteja un criteri molt i molt important: educar vol dir fomentar la creativitat humana.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>